Korsryggsmerte

Akutt vondt i ryggen, også kalt lumbago, er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. Mange opplever at smerten kan bli bedre av seg selv, men uten behandling er det vanlig at tilbakefall oppstår. Ofte ser man at uten behandling kan tilstanden forverres til isjias, eller utvikle seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter.

Vanlige symptomer:

• Kan oppstå akutt eller gradvis
  • Smertefull og stiv korsrygg (evt. også smerte og stivhet i bekkenet/ hofte/ sete/ lår muskler)
  • Smerten er ofte verst om morgenen og ved sitting
  • ”Kom-i-gang” smerte etter langvarig ro
  • Ryggskjevhet for å unngå smerte
  • Ryggen ”svikter”
  • Lindres ofte ved å ligge og gå

Vanlige årsaker:

• Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Arvelighet
  • Aktivitet med gjentatt feilbelastinger
  • Plutselige overbelastninger
  • Stress, psykiske belastninger og mistrivsel

Ryggsmerter er den vanligste plagen i nerve-, muskel, og skjellettapparatet og samfunnets dyreste lidelse.

Målet med kiropraktorbehandlingen er å redusere smerte, fremme generell helse og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i nervesystemet og bevegelsesapparatet.

En total vurdering av pasienten med fokus på livsstils faktorer som kan avekke årsaker til symptomene settes særskilt vekt på.

Hos Sandvika Kiropraktorklinikk vil det bli gjort en førstegangsundersøkelse med fokus på kiropraktisk, nevrologisk og ortopedisk undersøkelse. Ofte ser man at det er nødvendig å ta røntgenbilder for å få en fullstendig undersøkelse. Dersom røntgenundersøkelse er nødvendig kan kiropraktoren henvise til både røntgen, MR og CT.

Kiropraktisk behandling fokuserer hovedsakelig på:

• Spesifikk leddbehandling som kalles en kiropraktisk justering
  • Nevrologiske teknikker
  • Stabiliserende trening
  • Øvelser, råd og veiledning

Dette kan du selv gjøre

Ved akutt vondt i ryggen: Finn en så smertefri stilling som mulig slik at du klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det