Isjas

Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor, tykk nerve som egentlig er en samling av lange nervetråder. Den starter i nedre del av korsryggen, går gjennom bekken og sete til bakside av lår og legg, og ender opp fremme i tærne. På vei nedover forsyner den mange forskjellige strukturer, blant annet muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud. Når det oppstår irritasjon på isjiasnerven får du isjias.

Vanlige symptomer

• Smerter som følger isjiasnerven på baksiden av låret og leggen, og helt ned i foten
  • Smerter oppstår nedenfor kneet, ofte med prikking og nummenhet i fot og legg
  • Nervesmerten er skarp, intens og veldefinert, ofte beskrevet som en ”elektrisk strøm”, eller et ”tak” inne i benet
  • Problemer med å gå på tærne eller hælene pga. lammelser i fot og legg
  • Ryggen blir skjev eller fremoverbøyd når en står og går
  • Ved nevrologisk undersøkelse kan noen av refleksene være svakere eller borte, følsomheten i huden redusert og du kan miste kraft i enkelte muskelgrupper. Det er ofte vondt å strekke foten helt ut, og det gjør vondt når du bøyer fremover

Når bør du oppsøke en kiropraktor?

Hvis du får smerter nedover i benet, bør du oppsøke kiropraktor som vil kunne stille den rette diagnosen og hjelpe deg videre. En riktig diagnose og rask behandling vil forkorte sykdomsforløpet og hindre langvarige plager.

Kiropraktoren vil kunne gjøre en grundig undersøkelse og fortelle deg om du har isjias eller isjialgi. Ofte er det nødvendig med røntgenundersøkelse for å kunne hjelpe pasienten raskest mulig. Ved enkelte tilfeller er det nødvendig med MR eller CT undersøkelse som kiropraktoren kan henvise til. MR undersøkelse kan påvise en prolaps med stor sikkerhet, men kan derimot ikke påvises på vanlige røntgen. Kiropraktorer har i alle år vært kjent for sine gode resultater ved behandling av isjias og isjialgi.

Ved isjias søker kiropraktoren å redusere trykket på nerven og forbedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven gjennom en spesifikk leddbehandling som kalles en kiropraktisk justering.

Operasjon?

Bare 5% av de som får isjias blir operert. Du skal vurderes for operasjon hvis du har uutholdelige smerter, som ikke lar seg lindre, eller hvis du har har store lammelser i fot og ben som forverres. Kiropraktoren vil henvise til operasjon når det er aktuelt. Ved vannlatingsforstyrrelser grunnet lammelse av urinblæren skal du kontakte kiropraktoren umiddelbart. Dette kan være en alvorlig tilstand hvor man ikke skal vente med å oppsøke hjelp. For mer informasjon om prolaps, klikk her .

Dette kan du gjøre selv

• Kuldebehandle. Legg en ispose på nedre del av korsryggen over en tynn t-skjorte eller håndkle i 10-15 minutter. Vent en time og gjenta. Dette bør gjøres så ofte som mulig under den akutte fasen. Varme behandling skal ikke brukes!
  • Sitt minst mulig. Trykket i skiven er størst når du sitter
  • Finn bevegelser som minsker smerten i benet, unngå bevegelser som øker disse
  • Litt bevegelse er bra selv om du har store smerter, for eksempel å rusle rundt i huset. Gå heller mange korte turer enn en lang
  • Bruk krykke hvis nødvendig
  • Beveg tær og ankel for å stimulere nervebanene til muskulaturen

Forebygging

Isjias forebygges best gjennom aktivitet og bevegele som opprettholder ryggens muskulatur, og som gir sirkulasjon og smøring til ledd og skiver. Dersom du har problemer med ryggen kan det oppstå akutt forverring i form av isjias. Ta derfor ryggen din på alvor og ikke vent med å oppsøke hjelp hos kiropraktor. Bruk sunn fornuft ved spesielt store og tunge belastninger, ikke løft over evne.