Bekkenlåsning/Bekkenløsning

Bekkenet består av 3 bevegelige bekkenledd og ett halebein. Sammen danner de en ring. Bekkenet er grunnmuren for resten av ryggsøylen og optimal funksjon i bekkenet er meget viktig. Det eksisterer mye forvirrende informasjon rundt bekkenlåsning og bekkenløsning.

Bekkenløsning skylles hormonforandringer under svangerskapet som gjør at leddbåndet i bekkenet blir overbevegelig eller elastisk. Man ser ofte en forverring ved gange/aktivitet og en lindring ved å holde seg i ro. Dette kan være ubehagelig og smertefullt og ofte hører man at det er lite å gjøre med bekkenløsning. Den kiropraktiske behandlingen for bekkenløsning dreier seg om å optimalisere funksjonen i de nærliggende ledd og muskler slik at bekkenet avlastet så mye som mulig.

Bekkenlåsning skylles en feilfunksjon eller en ”låsning” i ett eller flere av bekkenleddene. Når et bekkenledd er låst må de andre jobbe overtid. Både for mye og for lite bevegelse kan gi irritasjon på nerver, smerter, muskelspenninger og feilbelastninger. Livmoren er forankret i bekkenet ved hjelp av leddbånd, og balanse i bekkenet er viktig for balanse i livmoren. En låsning i et bekkenledd kan føre til ubalanse i livmoren og i verste fall føre til tvangsleie, som for eksempel seteleie eller tverrleie.

Vanlige symptomer

• Smerter bak i bekkenet eller i hoftene
  • Smerter foran i symfysen eller i lysken
  • Gangbesvær eller smerte ved å gå
  • Smerte, nummenhet eller svakhet i sete, lår og legg

Målet med kiropraktisk behandling er å gjenopprette optimal ledd-, nerve- og muskelfunksjon. Dette vil hjelpe kroppen til å tilpasse seg omgivelsene best mulig. Korrekt diagnose, behandling, råd og veiledning er imidlertid viktig for et godt resultat. Trente hender kan fort fortelle deg om du har en bekkenlåsning eller en bekkenløsning.

Vi anbefaler regelmessige kiropraktiske undersøkelser under svangerskapet for å forebygge bekkenproblemer og for å sørge for at bekkenet fungerer så optimalt som mulig innen fødselen.