Sandnes Kiropraktorklinikk AS – Kiropraktor i Sandnes

«Helseprofesjon som befatter seg med diagnostikk, behandling og forebygging av biomekaniske feilfunksjoner i bevegelsesapparatet samt vurderer effekten av dette på nervesystemet og individets generelle helsetilstand. Behandlingen baseres i stor grad på manuelle metoder.» Norsk Kiropraktorforening

Kiropraktoren har ekspertise innen skjelett, muskulatur, nevrologi, trening, ernæring og røntgen. En kiropraktor er en primærkontakt som undersøker, stiller diagnose, behandler, tar og leser røntgen, skriver sykemelding og som henviser til legespesialist dersom nødvendig.

Hva slags type problemer behandler en kiropraktor?

Til oss kommer mennesker med mange slags problemer, ikke bare smerter i rygg og nakke. Kiropraktorer behandler pasienter med migrene og hodepine, svimmelhet, utstrålende smerter, brystsmerter, spebarns kolikk, bekkenløsning, kne, ankel, håndledd, albue og skulder problematikk for å nevne noen. I tillegg opplever en rekke pasienter med kroniske og langvarige sykdommer som f.eks fibromyalgi og ørebetennelse, at symptomene avtar etter behandling. Ved å behandle musklene og skjelettet kan man minske spenninger, øke nervefunksjonen, forbedre bevegeligheten i leddene og dermed gjøre det lettere for kroppen å lege seg selv.

Kiropraktikk er for mange et alternativ til å ta tabletter som for eksempel smertestillende medisiner.

Kiropraktikk og gravide

Kiropraktikk er helt ufarlig for gravide, og man kan trygt få behandling helt frem til termin. Alle gravide får bekkenløsning, men for noen blir svangerskapet preget av smerter og dette er ingen optimal oppladning til fødselen. Mange går med låsninger i bekkenet, og tror at dette er bekkenløsning. Låsninger kan oppstå ved feilbelastning, skjevhet i bekkenet, benlengde forskjell, eller etter tidligere fødsler. Ved å bedre funksjonen i bekkenet og muskulaturen rundt opplever mange gravide at det de trodde var bekkenløsning forsvinner helt ved behandling. Det er verdt å oppsøke behandling om man har problemer i svangerskapet.

Husk at graviditet er en stor belasting på bekkenet, og det kan være lurt å få regelmessig behandling gjennom graviditeten for å beholde optimal funksjon frem mot fødselen.