Såletilpasning

Såler er en god måte å rette opp skjeve akseforhold på. Vi tilpasser såler individuelt til deg på vår klinikk på Trim Tower, og de kan brukes på jobb eller i forbindelse med belastning, som for eksempel trening.

En lav fotbue gjør at din naturlige støtdemping gjennom foten ikke fungerer som den skal. Altså vil vanlig gange, løp eller hopp gi direkte støt til strukturer høyere opp i kroppen. Eksempelvis kan knær, hofter eller rygg føles smertefulle ved gange eller jogging, som følge av lave fotbuer. Disse plagene kan forsvinne eller bli mindre fremtredende ved bruk av spesialtilpasset såle. Vi vil vurdere grad av bruk, altså om du trenger å benytte såler hele tiden, eller om du kan benytte disse kun under belastning. Hos oss bruker vi FormThotics-såler.

Det spesielle med FormThotics sine såler er at de er termo-formbare, noe som gjør at de kan tilpasses den individuelle fot i stort sett alle typer sko på kort tid. Med andre ord – den gjør fot og sko til ett.

FormThotics er biomekanisk designet til å støtte fotens naturlige form. Sålen støtter foten ved å hamle opp med det unormalt høye stressnivået i den moderne samfunn og samtidig hjelper de med å korrigere eller støtte ”problem-føtter”. FormThotics stabiliserer foten, ankelen og kneet og hjelper øvrige behandlingsformer til å bli mer effektive og virke hurtigere. Dette hjelper med å redusere fotsmerter, skader og muskeltretthet, slik at du blir fortere frisk etter fotproblemer.

Hva oppnår man med såler?

FormThotics bidrar til å støtte føtter som for eksempel har overpronasjon eller oversupinasjon. De bygger opp under fotbuen din og er laget av et materiale som gjør at foten sklir minimalt i skoen.

Brukerne opplever mindre tretthet i fot, legg og muskler generelt. FormThotics gir deg en optimal støtabsorbering og økt komfort.

Hvorfor velge individuelt tilpassede såler fremfor standard såler?

En ferdigkjøpt såle vil aldri være helt tilpasset den enkeltes fot og de fleste såler vil dermed behandle symptomer, i stedet for årsaken til symptomene. For eksempel gjelder dette flere støtdempende såler. Her vil man kunne kjenne en bedring fordi man ikke lenger opplever de aktuelle symptomene. Belastningen vil allikevel være tilstede fordi man ikke har fått gjort noe med årsaken til problemene. Dette er ikke bra. Plagene vil da kunne komme tilbake etter en tid og de kan da være vanskeligere å få gjort noe med.

En spesialtilpasset innleggs-såle retter seg direkte mot årsaken til problemet. Den er med på å omfordele trykket og endre belastningen til akkurat din fot. Dette resulterer i bedre forhold for føttene dine, noe som igjen vil være positivt for resten av kroppen din.

Et studie fra Universitetet i Bergen (seksjon for arbeidsmedisin) i 2001, undersøkte hva såler og vernesko har å si for plager i muskel-skjelett systemet, og sykefraværet hos operatører i aluminiumsindustrien. Resultatene viste at ut av tre testgrupper (totalt 210 testpersoner) var det størst endring i muskel-skjelett plager hos dem som gikk med en individuelt tilpasset, støtabsorberende såle.

Funnene viste at:

• Testpersonene med en standard såle, uten støtabsorbering, opplevde nesten ingen forskjell i muskel-skjelett plager. Det var heller ikke betydelige forskjeller i sykefraværet.
  • Hos testpersonene med en standard, støtabsorberende såle, var det ingen klare endringer i muskel-skjelett plager i vektbærende ledd. Derimot var det 78 % nedgang i sykefraværet på grunn av muskel-skjelett plager.
  • Testgruppen med en individuelt tilpasset, støtabsorberende såle, opplevde en reduksjon i hofteplager og ellers en tendens til reduksjon av muskel-skjelett plager i vektbærende ledd. Det var en nedgang på 77 % i sykefravær på grunn av muskel-skjelett plager.